
 

 
 

CASE NO: 05/2003 
DATE: 21 JANUARY 2003 
 
 
P ROGERS        COMPLAINANT 
 
VS 
 
 
SABC            RESPONDENT 
 
TRIBUNAL:  PROF KOBUS VAN ROOYEN SC (CHAIRPERSON) 
   DR WILLEM DE KLERK 
   PROF HENNING VILJOEN 
   PROF RAVI NAYAGAR 
 
THE COMPLAINANT: IN PERSON 
 
FOR THE SABC: MS DOROTHY VAN TONDER, MANAGER, BROADCAST & 
COMPLIANCE, POLICY & REGULATORY AFFAIRS  
 
 
News – obligation to broadcast news of public concern and public importance - duty to 
broadcast arising when a specific matter of public importance was broadcast by the 
Respondent and  an event of public importance on the same matter arises again within a 
reasonable time – omission in news to broadcast such an event within a reasonable time 
after it became known, a contravention of the Code. On facts of present matter, a duty 
arose but the SABC covered it in the vast majority of its news services within a 
reasonable time. 
 
General duty to broadcast matters of public importance as a news item does not exist in 
terms of Broadcasting Code. Broadcaster must decide itself whether event is newsworthy. 
Rogers vs SABC, Case No: 05/2003 
 



 

 

2 

2 

     SUMMARY 
 
A complaint was received that the Respondent had not broadcast in its news that 
the Scorpions, a special division of the South African Police Services, was 
investigating an allegation that the Deputy  President might have been involved in a 
corrupt dealing in the so-called Arms Deal. This had been reported in a newspaper 
at the end of November 2002 and it was reported tha t the Deputy President had 
denied the allegation as “mischievous”. The Arms Deal had drawn much coverage 
in the media during the previous 18 months as a result of allegations of corruption 
and an inquiry into the matter. 
 
The Commission held that: 
 
(1)   the Broadcasting Code only has a bearing on material that has been 

broadcast and that a complaint as to a mere omission  does not amount to a 
contravention of the Code;  

(2) where a specific broadcast lacks balance or where a significant view on a 
matter of public importance has not been included,  such an omission must 
be rectified; 

(3)  the approach should be that a broadcaster, as a result of its independence, 
should have the right to decide what is newsworthy, and that such 
independence, in the light of the fundamental right to freedom of expression 
which includes the right not to publish, may only in exceptional 
circumstances be interfered with if it is reasonable to do so ; 

(4)  that the news clause in the Code  requires that a broadcast must be 
“balanced”. Since balance is often achieved by way of more than one 
broadcast, reasonably connected in time and subject matter, the Tribunal is 
entitled to inquire into more than one broadcast to establish whether the 
broadcast at issue was balanced;  

(5)  when a complaint is received that a broadcaster has not covered an event of 
public importance and the omitted matter of importance falls within the 
same subject as a subject covered a reasonable time before the alleged 
omission, the omission might lead to a finding that the omission of the 
supervening event of public importance amounted to a contravention of the 
balance requirement in the news clause.  

 
On the facts of this matter, the Tribunal held that the SABC radio services did 
publish the matter widely within a reasonable time.  
 
SABC TV was justified in holding over the matter until the ANC Congress on the 
16th December 2002. It then could publish the reaction of the President, who said 
that the law would take its course, if necessary. The President thereby confirmed the 
Constitutional presumption of innocence of a person until proved guilty, a 
presumption which is often lost sight of by the general public. The manner in which 
the SABC dealt with this matter was both balanced and reasonable. It was not 
necessary for it to publish as soon as the matter was published in a newspaper. For 



 

 

3 

3 

the BCCSA to deduce that the SABC applied censorship in not immediately 
broadcasting the matter of the Scorpions’ investigation, would  not be justified. 
 
As to the legal points raised, the complaint is dismissed insofar as it was argued that 
the mere omission in the news of an event of public importance should be regarded 
as a contravention of the Broadcasting Code. Otherwise, the legal point is upheld as 
set out in (4) above.  
 
________________________________________________________________________ 
 
     JUDGMENT 
 
JCW van Rooyen  
 
[1]  A complaint was received that the Respondent had not broadcast in its news that 

the Scorpions, a special division of the South African Police Services, was 

investigating an allegation that the Deputy  President might have been involved in 

a corrupt dealing in the so-called Arms Deal. This news item was published in a 

newspaper at the end of November 2002. The newspaper also published that the 

Deputy President had rejected the allegations as “mischievous”. The Arms Deal 

had drawn much other coverage in the media during the preceding 18 months as a 

result of allegations of corruption and an inquiry into the matter. 

 

[2]  The legal question that arose was whether a mere omission was a sufficient 

ground upon which to base a contravention of the Broadcasting Code. It was 

argued by Mr. Rogers, who is a prominent broadcasting personality, that, given 

government interference during the past dispensation in decisions of the 

Respondent, i.e. the public broadcaster, this Commission should, in the interests 

of freedom of speech (which is declared in the preamble to the Broadcasting Code 

to be a fundamental principle in the application thereof, and which should, in any 

case, apply as a fundamental Constitutional right), ensure that this does not 

happen again. It was categorically stated by Mrs. van Tonder, who had indeed 

also been employed at the SABC under the previous dispensation, that such 

interference does not take place within the present dispensation. Mr. Rogers 

contended that this Commission should apply its sanctions when there is any 

evidence of censorship, whether internally or from external sources. This 



 

 

4 

4 

argument was based on the premise that the Respondent remains open to 

government interference or censorship from the Respondent’s CEO and the 

Board, which is appointed by the President on advice of the National Assembly. 

Mrs. van Tonder vehemently denied that any such intervention currently took 

place. It was, according to her, a matter of policy that not even the CEO was 

permitted to interfere with decisions taken in the newsroom. Mr. Rogers, who had 

been a presenter at the SABC during the Apartheid years, argued that this was 

simply too good to be true; he contended that omitting to report on the Scorpions’ 

investigation of the Deputy President is clear evidence that the old system of 

censorship was still alive and well at the SABC. Mrs. van Tonder referred us to 

the fact that the Mail & Guardian story was placed on the website of the SABC 

soon after it was published, but that the newsroom had informed her that they did 

not simply publish a story which appears in a newspaper, without first 

investigating the matter themselves and before having duly obtained the view of 

the person involved. The Deputy President was not in South Africa at the time, 

and therefore neither an interview with him, nor a response from him, nor an 

official response was readily available. Mr. Rogers went on to argue, however, 

that the newsroom could have phoned the Deputy President and obtained his 

view. Mrs van Tonder argued that the newsroom should be free to decide on how 

it would deal with the matter and that it did, in any case, publish widely on radio 

and TV within a reasonable time – as from the 12th December to the 16th 

December 2002. 

 

[3]  As a creature of a legal instrument by the National Association of Broadcasters, 

this Commission is bound by the content of that instrument and its Code. The 

Code and Constitution were approved by the Independent Communications 

Authority of South Africa (at that time, the Independent Broadcasting Authority) 

in terms of the Independent Broadcasting Authority Act 153 of 1993, in 1995. 

 

[4]  The Procedure and Code of the Commission clearly pertain to material broadcast. 

A person has to lodge a complaint against a broadcast and has to indicate what the 



 

 

5 

5 

reasons for his or her complaint are. Clause 2 of the Code has a bearing on news. 

It provides, inter alia, that news must be balanced. Balance is a relative concept, 

and can often only be attained where two or more related programmes, which are 

broadcast within a reasonable period of one another, are compared with one 

another. The general rule is that, where it is reasonably possible, such balance 

must be attained within a single programme. This is especially true of news that 

addresses prominent issues of the day, and where balance should be attained 

within the parameters of news items, which are, for obvious reasons, not lengthy. 

While a particular news item might seem balanced at any one time, it is, 

nevertheless, necessary to ensure, as events develop, that balance is maintained. 

We have, for example, held that it is unacceptable to broadcast that a particular 

individual has been charged with an offence, or that an inquiry has been held into 

his or her conduct, and then not publish the result, especially if the person has not 

been convicted or disciplined. See  BCCSA judgment  Cooper vs SABC, Case No: 

03/97. 

 

[5]  The Code also has a bearing on an omission insofar as a news item, in terms of 

clause 2, is not balanced or is distorted by way of summary or a programme on an 

issue of public importance is not balanced and fair in terms of clause 3 of the 

Code or a significant point of view on a controversial matter of public importance 

is not broadcast in terms of clause 7.2.1 or, in terms of clause 7.2.2, a person is 

criticized for his or her view on a controversial issue of public importance, and is 

not afforded a reasonable opportunity to reply, and  requests such an opportunity. 

 

[6]  The following problem, however, remains: what should happen if a matter of 

public importance takes place, especially if it is also controversial, and the SABC 

ignores this event? Section 3 of the Broadcasting Act 4 of 1999 makes clear that 

South African Broadcasters have comprehensive duties with regard to 

programming and related services.  There is, however, no provision for an 

institution to apply sanctions if the aims set out are not met. Of course, if these 

aims are included in the conditions of broadcasters by the Independent 



 

 

6 

6 

Communications Authority of South Africa (ICASA), they may be enforced by 

the Broadcasting Monitoring and Complaints Committee (BMCC) and the 

Council of the ICASA in terms of sections 63-66 of the IBA Act of 1993. 

Essentially, however, the section pertains to programming, and programming does 

not fall within our jurisdiction, since it is not included in the Code which we 

apply. 

 

[7]  Section 6 of the Broadcasting Act deals with the SABC. Section 6(2) provides 

that the Corporation will, in pursuit of its objectives and in the exercise of its 

powers, enjoy freedom of expression as well as journalistic, creative and 

programming independence as enshrined in the Constitution. The ICASA is 

authorized to monitor and enforce compliance with the Charter by the SABC. 

Once again, these rights pertain especially to programming and the protected 

rights of the SABC in regard to the creation thereof. Insofar as the Broadcasting 

Code is concerned, the BMCC applies it, and where a broadcaster is a member of 

a body such as the National Association of Broadcasters, which has its own 

disciplinary mechanism as well as a Code applied by that mechanism, that 

mechanism applies the Code. The BCCSA is such a mechanism. The 

Broadcasting Act, however, binds the BCCSA insofar as it emphasizes in section 

6 the right of the SABC to enjoy journalistic, creative and programming 

independence. That independence must be respected by the BCCSA, and it is only 

where there is a contravention of the Broadcasting Code that it is empowered to 

intervene. 

 

[8]  The decision as to what is newsworthy lies with the SABC. The BCCSA has no 

authority to intervene. Accordingly, if a person complains about the omission of 

an event on the news, even if the event is of paramount importance, that is a 

matter for the SABC, and not this Commission, to decide upon. We are not 

authorized to extend our jurisdiction. Any such attempt will be in conflict with the 

rule of law, which is a foundational value in our Constitution. In Pharmaceutical 

Manufacturers Association of SA and Another: In re Ex Parte President of the 



 

 

7 

7 

Republic of South Africa and Others 2000(2) SA 674(CC) at par [17] Chaskalson 

P (now CJ) states that the exercise of public power is regulated by the 

Constitution: “One of the constitutional controls referred to is that flowing from 

the doctrine of legality.” 1  Although this Commission is a common law legal 

persona and not an organ of state, it is bound by the Constitution, since it not only 

acts as a forum where justiciable rights of the public are decided upon in terms of 

section 34 of the Constitution, but also interprets its powers in the light of section 

39 of the Constitution. Legality also lies at the core of our own BCCSA 

Constitution, and legality is also required from this Commission by the 

Constitution of the Republic. There is no way, we believe, in which we can widen 

our powers in conflict with an Act of Parliament, in casu section 6(2) of the 

Broadcasting Act. 

 

[9]  It was argued by Mr. Rogers that we have an obligation in terms of our Preamble 

to interpret our powers within the ideals of freedom of speech and the right to 

information of the public, and that we are, accordingly, in effect empowered to 

exercise the control applied for. However, not even an interpretation in terms of 

section 39 of the Constitution allows that. Of course, the Constitution moulds the 

manner in which we apply the Code and our procedure, but to extend our powers 

in conflict with the rule of law would be unacceptable. That is why the 

Constitutional Court was at pains to show in Minister of Public Works and Others 

v Kyalami Ridge Environmental Association and Another (Mukhwevho 

Intervening)2 that government was empowered and duty bound in terms of  

section 26 of the Constitution to come to the aid of a community that had been 

subjected to extensive flooding. Government had set up shelter for flood victims 

on government owned land, in spite of the complaints from the residents in the 

                                                                 
1 Also see Fedsure Life Assurance v Greater Johannesburg Metropolitan Council 1999(1) SA 374(CC) and 
President of the Republic of South Africa v South African Rugby Football Union 2000(1) SA 1 (CC) at par 
[148] where it was held that the holder of public power must act in good faith and not misconstrue its 
powers. 
 
2 2000(3) SA 1151(CC) paras 34 to 64. 



 

 

8 

8 

neighbourhood. Such government action was held to have been authorized by the 

Constitution.  

 

[10]  The Broadcasting Code permits the Commission to find against a broadcaster in 

the event of omissions in a programme broadcast where the requirements of 

clauses 2.2, 3 and 7.2  are not abided by. Mere omission is no ground for a finding 

of a contravention. However, where a Complainant is able to show that the 

Respondent has, within a period preceding the alleged omission, been 

broadcasting prominent facts about a specific event of public importance, and has 

omitted to cover a related incident of public importance in a news bulletin, it 

might amount to a contravention. Such contravention will then be based on the 

effect which this omission has on the balance of preceding related news items that 

are, insofar as their timing is concerned, also reasonably connected to the alleged 

omission. A Complainant will have the duty to convince the Tribunal that the 

preceding set of facts were broadcast, and that an event had occurred which was 

of at least equal public importance, and also why it was unreasonable not to have 

published this event. Only then will the Respondent be required to show whether 

it had reasonable grounds not to maintain the balance in related (in terms of 

subject and time frame) news items, which is required by clause 2.2 of the Code.  

 

[11]  It is within these parameters that the Commission must inquire into a complaint 

based on an omission. All the facts must be considered to determine whether it 

would have been reasonable to broadcast an item that was not broadcast. If the 

broadcaster, for example, explains that the truth of the event was not sufficiently 

verifiable or that the reporting of the event could, reasonably, have led to 

defamation or criminal charges against the broadcaster, the Code would not have 

been contravened. 

 

[12]  On the facts before us, the Mail & Guardian  reported  as follows on its front page 

in its 29 November – 5 December 2002 issue: 



 

 

9 

9 

“Investigations into South Africa’s multi-billion rand arms deal are reaching into 

the presidency….The Scorpions are investigating Deputy President Jacob Zuma 

for an alleged attempt to secure a bribe of R500,000 a year from French defence 

giant Thomson-CSF. The alleged bribe was to be paid in return for Zuma’s 

protection and support of the company.”  

The Deputy President rejected the allegations as mischievous, according to an 

item on page three of the newspaper. 

 

[13]  The complaint was that the SABC news did not, soon thereafter, give air time to 

this investigation. The SABC responded that the Deputy President was not 

available in South Africa at that stage, and that before broadcasting on the matter, 

it would have wished to interview the Deputy President. Mr. Rogers replied that a 

phone call would have solved the problem. The SABC, however, replied that the 

mere fact that a newspaper publishes a story is not sufficient grounds for the 

SABC to publish. They would, in accordance with their policy, first investigate 

the matter themselves and consider how they should reasonably deal with the 

matter. That is why they only commenced broadcasting on this event by the 12th 

on radio, and again on the 16th, after the ANC Conference. This was done on all 

radio services and on the SABC TV news. 

 

[14]  An important question in media law is at what stage a newspaper or broadcaster is 

entitled to publish. Are mere rumours sufficient? Is it sufficient if a charge was 

filed at a charge office? Is it sufficient if detectives have commenced an 

investigation? Must one wait until a person is arrested? Must one wait until it is 

decided to prosecute? In practice, the media has at times been particularly quick 

in pouncing upon a person, even when there are only rumours of an offence. We 

have held that the statement on SABC news that a particular person is an  “a lleged 

suspected thief”, was unacceptable.3 In another case we held that, where 

allegations of nepotism by a chairperson of an organ of state were said to have 

been “confirmed”, whilst they had in fact merely been re-stated, the broadcaster 

                                                                 
3 See Case No: 17/98 



 

 

10 

10 

had contravened the Code.4 There is also authority for the proposition that a mere 

charge, which is made at the charge office, is not sufficient for a newspaper to 

rush into print with, unless it is in the public interest5. Stephenson LJ stated as 

follows in Blackshaw v Lord and Another6: 

 

“But where damaging allegations or charges have been made and are still under 

investigation…or have been authoritatively refuted…there can be no duty to 

report them to the public.”  

 

We support the judgment of the European Court of Human Rights in Thorgeir 

Thorgeirson v Iceland7 insofar as rumours against an organ of state (in casu the 

Police) are concerned. The Court stated as follows: 

 

“In the present case, the applicant expressed his views by having them published 

in a newspaper. Regard must therefore be had to the pre-eminent role of the press 

in a State governed by the rule of law … Whilst the press must not overstep the 

bounds set, inter alia, for the ‘protection of the reputation of others’, it is 

nevertheless incumbent on it to impart information and ideas on matters of public 

interest. Not only does it have the task of imparting such information and ideas: 

the public also has a right to receive them. Were it otherwise the press would be 

unable to play its vital role of ‘public watchdog’”.8 

 

It should be borne in mind that the judgment protects the reputation of persons 

involved against slander and that we also support this view. 

 

[15]  We believe that it is impossible to lay down hard and fast rules here. On the one 

hand a person’s dignity and reputation are at stake, and on the other hand the 

media has a duty to inform the public. It is easy to quote the lofty ideals of 

                                                                 
4 See Case No 27/99 
5  See the authorities collected by the Appellate Division in Neethling v Du Preez 1994(1) SA 708(A). 
6 [1985] 2 All ER 311(CA) at 327. 
7 14 European Human Rights Reports 843 (1991). 



 

 

11 

11 

freedom of speech and the right to impart and receive information in terms of 

section 16 of the Constitution. Yet, once an allegation has been published, the 

general public is inclined to believe that the person is probably guilty - for why 

would he or she have been arrested, or his or her conduct been investigated in the 

first place?  Possibly this naïve view of the law stems from a time when many 

members of the governing white minority in the Apartheid era rejected   

fundamental rights: equality, for them, was a despicable or unacceptable human 

right and, accordingly, all human rights were rejected as a liberal “American” 

doctrine, which threatened the very basis on which Apartheid was built. In spite 

of the fact that it was a typical feature of our common law that a person is deemed 

to be innocent until proved to be guilty beyond a reasonable doubt, Parliament did 

not at the time fully respect the rule. This is illustrated by the significant number 

of statutes that explicitly or implicitly placed a reverse onus on an accused to 

prove on a balance of probabilities9 that he or she was not guilty. That meant that 

a person could be imprisoned even if there was a reasonable doubt in his or her 

favour. Fortunately, our Constitutional Court has held that a reverse onus in 

criminal prosecutions is constitutionally invalid.10 

 

[16]  In deciding whether it was reasonable for a broadcaster not to broadcast in the 

circumstances set out above, it should be borne in mind that after a plaintiff in an 

action for damages has proved that the statement was defamatory, there is an onus 

on a broadcaster to show on a balance of probabilities that the publication was 

reasonable, and in the absence of this, that its publication was not negligent.11 The 

onus to prove that the publication was true and in the public interest also rests on 

the broadcaster.12  

                                                                                                                                                                                                 
8 At p 865. 
9 There were, astonishingly, even instances where a person had to prove that he was not guilty beyond a 
reasonable doubt – see section 12A(1) of the Sexual Offences Act 1957, as amended. This provision would 
no longer be applicable in the light of the Constitutional Court’s rejection of the reverse onus in several 
cases. See note 11 hereunder. 
10  S v Prinsloo;S v Mbatha 1996(2)SA 464(CC);S v Bhulwana; S v Gwadiso 1996(1) SA  388(CC);S v 
Manamela (Director –General of Justice Intervening) 2000(3) SA 1(CC).   
 
11 See  National Media Ltd and Others v Bogoshi  1998(4) SA 1196 (SCA)  
12 See Khumalo and Others v Holomisa 2002(5) SA 401(CC) 



 

 

12 

12 

[17]  Furthermore, publication should be in the public interest. We support the 

following dictum of Stephenson LJ in Blackshaw v Lord and Another13: 

“There must be a duty to publish to the public at large and an interest in the public 

at large to receive the publication; and a section of the public is not enough.” 

 

In deciding whether such a duty exists, the dignity of the persons involved must 

be weighed with special care. Dignity is a most important Constitutional right, 

which is easily invaded upon by frivolous conjecture; the indignity suffered is 

seldom restored after the person is acquitted by a Court of Law or charges are 

withdrawn or a Commission of Inquiry absolves the person. So often, nothing 

follows upon an investigation and a question mark, unjustifiably, tends to hang 

above the head of the person involved. These are factors which should be weighed 

with great sensitivity. Freedom of the media does not include the right to slander.  

  

[18]  The Broadcasting Code places a duty on a broadcaster to obtain the view of a 

person accused of or investigated for a possible crime. In fact such a person has a 

right to reply. See Clause 7.2.1 and 2 of the Code. At a certain stage, of course, 

the sub judice rule might limit certain forms of comment. Although the Press 

Code requires balance, it is less stringent than the Broadcasting Code. News 

broadcasts of the SABC draw millions of listeners and viewers and stricter rules 

are, accordingly, not only understandable but justifiable in law.    

 

[19]  On the facts of the present case we find that publication of the investigation by the 

Scorpions was in the public interest. The Deputy President is a public figure, and 

one of the consequences of taking public office is that a person’s dignity is less 

protected. The person voluntarily assumes high public office and has to live with 

criticism, often in vehement form. Nevertheless, a careful weighing process must 

be followed. Dignity must still be weighed against publicity. Allegation must be 

stated to be allegation. Mere suspicion of an alleged crime by a person does not 

justify publication. Even the mere laying of a charge should be considered 

                                                                 
13 [1985] 2 All ER 311 (CA) at 327. 



 

 

13 

13 

carefully, for charges are known to be vexatious or scurrilous at times. When the 

police investigate a public official, there must, once again, be a careful weighing 

of interests before publication takes place. It must, furthermore, be ensured that 

the person has an opportunity to respond in the same item. That is the primary 

rule. Only in exceptional circumstances would publication without such an 

opportunity be allowed. But then an opportunity to reply must be afforded in a 

supervening broadcast. 

 

[20]  We find that, given the circumstances, the SABC was justified in not broadcasting 

immediately after the Mail & Guardian published. It has no obligation to 

broadcast what has been published by another member of the media. It is entitled 

to decide for itself what constitutes a balance of interests. Television and radio are 

mighty media, and reach millions of listeners and viewers. When reporting, the 

balancing process that takes place in television and radio differs substantially 

from that which occurs in newspapers, with their more limited readership. Even if 

it is said to be a fact that the Scorpions are investigating, the duty to broadcast 

does not arise automatically. The SABC TV was justified in holding the matter 

over until the matter was aired at the ANC Congress. It then could publish the 

reaction of the President, who said that the law would take its course, if necessary. 

It thereby confirmed the Constitutional presumption of innocence of a person 

until proved guilty. The manner in which the SABC dealt with this matter was 

both balanced and reasonable. It was not necessary for it to broadcast as soon as 

the matter was published in a newspaper. For us to deduce that the SABC applied 

censorship in not immediately broadcasting the matter of the Scorpions’ 

investigation, is not justified. All the SABC radio news bulletins, in any case, 

broadcast this matter by the 12th of December. Given the importance of the 

matter, they had acted reasonably in not simply broadcasting once the matter was 

raised by the newspaper.    

 

[21]  In the result the legal matters raised are answered as follows: 

  



 

 

14 

14 

(1) The mere omission by the SABC to broadcast an event of public importance 

does not amount to a contravention of the Broadcasting Code.   

(2) The omission by SABC News to broadcast an event of public importance 

where it forms part of a matter which has been aired previously, may be a 

contravention of the balance requirement in the news clause, depending on 

the facts of the particular case and whether a reasonable time has not lapsed 

since the previous broadcast on that subject.  

(3) For a contravention to be found, the procedure set out in par. 10 will be 

followed. It needs to be stressed that only in such circumstances where the 

Tribunal is convinced that publication should have taken place, in the light 

of the balancing process referred to, would a contravention be found. As 

always, in the interests of freedom of expression, which includes the right 

not to broadcast, the Tribunal will only find against a broadcaster in an 

unequivocal case.  

 

[22]  As to the alleged omission in the present case, we find that the SABC has acted 

in a reasonable manner. It justifiably held the matter over until a comment could  

be obtained on an appropriate occasion from Mr. Zuma or the President. The 

President’s response re-affirmed the right of a person to be presumed innocent 

until proven guilty, a right that is, sadly, often lost sight of. A deduction that 

censorship (either internally or externally) has occurred, is not justified on the 

facts. Coverage was given within a reasonable time by all the news services of 

the SABC and millions of listeners and viewers were reached. 

 

The complaint is, accordingly, dismissed on the facts. 

 

As to the legal questions raised: the main question is answered in the negative, 

and the second question is answered as defined above in par. [21](2) and (3). 

 

JCW VAN ROOYEN SC 
CHAIRPERSON 



 

 

15 

15 

28 FEBRUARY 2003 
 
Commissioners  De Klerk, Viljoen & Nayagar concurred in the above judgment of the 
Chairperson. 
 

      

 

 

 


